Aangepast ontwerpplan met meer behoud van groen

|
|
|
|
NIEUWSBRIEF
HERINRICHTING KRUISPUNT R11 x N173
Donderdag 5 december 2024 |
|
|
|
|
|
|
Eind 2023 ontving AWV een omgevingsvergunning voor de vernieuwing van het kruispunt van de Frans van Dunlaan (R11) met de Prins Boudewijnlaan (N173) in Wilrijk. In 2024 werd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen beroep ingediend. AWV doorliep een vertrouwelijk bemiddelingstraject met vertegenwoordigers van de buurt, maar we bereikten geen consensus. AWV wenst wel afstand te doen van de huidige omgevingsvergunning en dient begin januari een nieuwe aanvraag in met een aangepast ontwerpplan. Meer details lees je hieronder. |
|
|
|
|
|
|
Communicatie met buurtbewoners |
|
|
|
|
|
|
Naar aanleiding van de juridische procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen doorliep AWV de afgelopen maanden een vertrouwelijk bemiddelingstraject met enkele vertegen-woordigers van de buurt. We bespraken in detail hun bezorgdheden over de heraanleg van het kruispunt en gingen samen opnieuw naar de tekentafel. We legden enkele voorstellen tot wijzigingen aan het ontwerpplan voor en bespraken de voor- en nadelen van elke wijziging, maar we bereikten hierover helaas geen consensus.
Desondanks trachten we wel om aan de bezorgdheden te voldoen en de suggesties van de buurt - die uit het bemiddelingstraject kwamen - zo veel als mogelijk mee te nemen. Daarom besloot AWV om afstand te doen van de huidige omgevingsvergunning. Na bijkomend studiewerk ontwierpen we een alternatief ontwerpplan dat inspeelt op de duidelijke wens om meer van de bestaande groene berm te behouden. Momenteel verfijnt het studiebureau de aanpassingen aan het ontwerp. |
|
|
|
|
|
|
De aanpassingen aan het ontwerp in ‘t kort |
|
|
|
|
|
|
In het nieuwe ontwerpplan behouden we meer groen in de noordoostelijke tak van het kruispunt, langs de Spoorweglaan. We doen dat door de rijweg zuidelijker en schuiner aan te leggen. Die verschuiving werd mogelijk door het aantal opstelstroken in de zuidwestelijke tak langs de Zwaluwenlaan te verminderen van vijf naar vier. De keerzijde van de medaille, zoals ook besproken met de vertegenwoordiging van de buurt, is dat de wachttijden op het kruispunt langer zullen zijn. We voldoen hiermee aan de wens om een nog duurzamer ontwerp te creëren zonder in te boeten op verkeersveiligheid.
Daarnaast deden we enkele kleine aanpassingen om het fietscomfort nog extra te verbeteren. We voorzien onder andere meer ruimte voor fietsers in de middenberm in de noordelijke tak van het kruispunt. |
|
|
|
|
|
|
Aanvraag nieuwe omgevingsvergunning |
|
|
|
|
|
|
Begin januari 2025 dienen we een aanvraag in voor het bekomen van een nieuwe omgevingsvergunning. Dat betekent dat er ook opnieuw een openbaar onderzoek volgt.
Dat zal vermoedelijk in de loop van februari starten. |
|
|
|
|
|
|
In aanloop van het openbaar onderzoek organiseren we een infomoment om het aangepast ontwerpplan uitgebreid toe te lichten aan de omgeving. Zodra hiervoor een datum geprikt is, ontvangt de buurt een uitnodiging in de bus. Via deze nieuwsbrief kondigen we dit ook aan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit is een officiële nieuwsbrief van de Vlaamse overheid. |
|
Deze e-mail werd gestuurd naar:
bereikbaar.antwerpen@wegenenverkeer.be
Agentschap Wegen en Verkeer
Koning Albert II-laan 20 (bus 4) 1000 Brussel |
|
|
|
|
|
|
|
