Tijdelijke maatregel in afwachting van volledige vernieuwing bruggen

|
|
|
|
NIEUWSBRIEF
NIEUWE BRUGGEN E313 OVER DE CORNELISSENLAAN EN STERCKSHOFLEI IN DEURNE
Dinsdag 17 december 2024 |
|
|
|
|
|
|
In deze nieuwsbrief informeren we je graag over enkele maatregelen die we nemen op de E313 in het kader van de geplande vernieuwing van de bruggen over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei in Deurne. Een van die maatregelen is het verlagen van de maximumsnelheid naar 70 kilometer per uur tussen het knooppunt Antwerpen-Oost en de brug over de Sterckshoflei in beide rijrichtingen. De ingrepen zijn nodig om beide bruggen te beschermen in afwachting van de geplande vernieuwing die volop wordt voorbereid. |
|
|
|
|
|
|
Maatregelen om bruggen te beschermen
|
|
|
|
|
|
|
De huidige bruggen van de E313 over de Cornelissenlaan en de Sterckshoflei zijn in slechte staat en worden nauw opgevolgd door experts van het Agentschap Wegen en Verkeer. Uit recente inspecties blijkt dat het noodzakelijk is om enkele maatregelen te nemen om de bruggen te beschermen tegen verdere schade door de dagelijkse belasting van het vele en zware verkeer. |
|
|
|
|
|
|
- Een eerste maatregel is de snelheidsverlaging naar 70 km/u op de E313 tussen het knooppunt Antwerpen-Oost en de brug over de Sterckshoflei in beide rijrichtingen. De wijziging van de toegestane maximumsnelheid gaat vanaf vandaag omstreeks 17.00 uur in voege en wordt kenbaar gemaakt via de dynamische signalisatieborden boven de snelweg. De maatregel blijft van kracht tot na de realisatie van de geplande nieuwe bruggen op deze locatie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Op korte termijn gaan we ook de rijstroken op de E313 ter hoogte van de brug over de Cornelissenlaan verschuiven door het aanpassen van de wegmarkeringen. Op die manier belast onder andere zwaar verkeer bepaalde brugelementen minder omdat ze geweerd worden van de locatie waar de belasting het meest schadelijk is. De maatregel heeft geen invloed op de huidige capaciteit van de snelweg en het aantal rijstroken blijft behouden. Door de snelheidsverlaging en aanpassingen aan de invoegbewegingen kan de uitstroom van de R1 komende van Gent naar de E313 op spitsmomenten mogelijk wel iets moeizamer verlopen.
- Een derde maatregel is het vernieuwen van de asfaltlaag op beide bruggen. Dat moet de bruggen beschermen tegen verdere schade en vermindert de impact van zwaar verkeer door de oneffenheden weg te werken. Het aanpassen van de wegmarkeringen en het aanbrengen van de nieuwe asfaltlaag wordt gepland rond eind januari, afhankelijk van de weersomstandigheden.
|
|
|
|
|
|
|
Bouw nieuwe bruggen in volle voorbereiding |
|
|
|
|
|
|
Voor de bouw van de nieuwe bruggen hebben we een omgevingsvergunning nodig. Een aanvraag werd in het najaar ingediend, maar niet volledig verklaard. Begin januari 2025 verwachten we een nieuwe aanvraag te kunnen indienen. Zodra die ontvankelijk verklaard wordt en na een openbaar onderzoek de vergunning verkregen wordt, kunnen de werkzaamheden relatief snel volgen. Als de administratieve procedures vlot verlopen, mikt AWV om in de zomer van 2025 te kunnen starten met de bouw van de nieuwe bruggen. Op iets meer dan een jaar tijd, tegen het najaar van 2026, zou de volledige klus geklaard moeten zijn indien alles volgens schema verloopt. |
|
|
|
|
|
|
Blijf op de hoogte! |
|
Ga naar de projectpagina voor alle informatie over het project. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit is een officiële nieuwsbrief van de Vlaamse overheid. |
|
Deze e-mail werd gestuurd naar:
marleen@amaril.be
Agentschap Wegen en Verkeer
Koning Albert II-laan 20 (bus 4) 1000 Brussel |
|
|
|
|
|
|
|
